Om yinyoga


ARTIKLAR

 

Yinyogans stilla kraft.

Kroppen har en inneboende visdom som vi lätt glömmer bort eller ignorerar. Att lära sig lyssna till sin kropp är första steget till mindre stress och ett mer hälsosamt liv. Yinyoga är ett effektivt verktyg som hjälper oss med just detta.

VARVA NER MED YINYOGA

 

Yinyoga har blivit väldigt populär de senaste åren, både som hela yogapass och som komplement till den vanliga yogan, t ex i slutet av en yogaklass. De lugna, avslappnande övningarna är bra för oss alla, inte minst för alla stressade, eftersom de hjälper oss att varva ner och aktivera kroppens system för återhämtning och vila.

 

Yinyoga är en form av passiv, vilande stretch där man stannar kvar i varje position i flera minuter, vanligtvis 3-5 minuter, men ibland ända upp till 15-20 minuter, samtidigt som man slappnar av i hela kroppen och vilar i nuet. Uppmärksamheten riktas mot andningen som ska vara djup och lugn.

 

Övningarna görs liggande eller sittande på golvet i olika positioner som ger djupgående stretch genom att man låter kroppen ge en naturlig belastning på muskler och skelett. Syftet är att uppnå större elasticitet i bindväven och få bättre syregenomströmning i musklerna när anspänningen lättar. Övningarna stimulerar och balanserar också kroppens inre organ och meridianer, vilket har en läkande effekt på kropp och sinne.

 

Den djupa, långsamma andningen gör att sinnet stillas och man lär sig att bli medveten om kroppens förnimmelser och försök att kommunicera, men också att komma i kontakt med sitt inre. Man utmanas att vara stilla och ha tålamod. Att våga vara kvar i tystnaden och möta det som kommer upp till ytan och sedan omfamna, acceptera och släppa taget om det.

 

Djupgående stretch som frigör spänningar

Yinyogan mjukar upp och arbetar med kroppens djupt liggande strukturer som bindväv, leder, ligament och skelett för att öka rörligheten i stela höfter, hårda benmuskler och göra hela ryggraden mera böjlig. Positionerna ger en djupgående stretch och är ett kraftfullt verktyg för att motverka stressrelaterad stelhet, värk och trötthet. Både muskulära och känslomässiga spänningar löses upp och frigör energiflödet i kroppens energikanaler som löper i vår bindväv.

 

Ju äldre vi blir, desto torrare och stelare blir vi i fascian som är en del av bindväven. För att motverka detta och behålla rörligheten eller bli mer rörliga igen behöver vi arbeta med fascian så att den sträcks ut och hålls smidig och tänjbar, t ex genom att sträcka ut kroppen i yinyoga-övningar.

 

Att göra yinyoga kan vara både skönt och plågsamt samtidigt. Obehaget beror ofta på stel bindväv och är ofarligt. Men det är viktigt att våga stanna kvar i sträckningen. Efter ett tag ”lossnar” stelheten och obehaget förvandlas till ett skönt flöde av energi. Som nybörjare ska man inte utstå intensiteten för länge, man kan börja med en minut och efter hand förlänga tiden.

 

Djup och läkande avslappning

I dag är många av oss så stressade av både inre och yttre krav att kroppens system för vila, återhämtning och avslappning aldrig riktigt slås på. Det kan ge sömnbrist, dålig förbränning och huvudvärk, men också på sikt göra oss mottagliga för allvarliga sjukdomar eftersom även vårt immunsystem försvagas. De lugna, avstressande yinyogaövningarna är därför väldigt bra mot stress – de hjälper kroppen att gå ner i varv och aktivera kroppens självläkande förmåga. En mer vilande form av yinyoga är Restorative yoga, som har mindre stretch, men där man stannar upp till 10-15 min i ställningarna.

 

Kroppens inre organ och meridianer balanseras

Yinyogan har sitt ursprung i den kinesiska medicinen och skapades för att balansera och stimulera kroppens inre organ och meridianer. Kroppen består av ett nätverk av meridianer, eller energikanaler, som förmedlar energi till oss och som är kopplade till våra inre organ. Genom att placera kroppen i de olika yinyoga-ställningarna under en viss tid stimuleras samma delar som vid akupunktur, vilket har en läkande effekt på kropp och sinne.  Enligt kinesisk medicin är obalanserad livsenergi (qi) orsak till alla sjukdomar och därför menar man att de inre organens balans är av största vikt för att vi ska hålla oss friska.

FORTSÄTT LÄSA OM YOGA

 

Yoga har otroligt mycket att erbjuda. Yoga är ett sammanhållet system som hjälper oss att komma i harmoni med oss själva och omgivningen. Yogaövningar har effekt på både kropp och sinne, och handlar i grund och botten om balans. Denna gamla och holistiska disciplin kan omvandla både kropp och välmående med långsiktiga hälsofördelar. 

 

Lugnare former av yoga är mycket avstressande och aktiverar kroppens system för läkning och återhämtning.

 

Läs mer

Kan lugn, mjuk yoga verkligen göra skillnad?  Läs om de positiva effekterna av lugn, mjuk och inkännande yoga.

 

Läs mer

Kroppen behöver rörelse för att må bra och fungera optimalt. Även när man är stressad, utbränd och har ont i kroppen.

 

Läs mer

Yoga är träning som involverar och syresätter hela kroppen. Rörelserna stimulerar, stärker och balanserar kroppens olika system.

 

Läs mer

Yoga handlar inte om de perfekta poserna. Alla kroppar är olika och det är viktigt att respektera kroppens gränser.

 

Läs mer

I yoga läggs stor vikt vid att röra sig med medveten närvaro och i koordination med en lugn, kontrollerad andning.

 

Läs mer

070-477 93 67

info@yogaanda.se

Skummeslöv - Laholm

Copyright © 2017-2021  Yogaanda / Helen Andersson