Må bättre med yoga!

ARTIKLAR

 

Yoga för ett friskare liv.

MÅ BÄTTRE MED YOGA

 

Kroppen behöver rörelse för att må bra och fungera optimalt. Även när man är stressad, utbränd och har ont i kroppen. Eller av någon anledning har begränsad rörlighet, sitter för mycket eller känner sig stel och otränad. Många rygg-, knä- och muskelbesvär hänger ihop med dålig kroppshållning.

 

Yoga är bra och hälsofrämjande på många sätt. Det är ett naturligt sätt att ta hand om sig själv och optimera sin hälsa. Kroppen blir mjuk, stark och flexibel. Man lär sig att röra sig rätt och med god hållning. Stelhet, värk och svaghet försvinner successivt, beroende på i vilken takt man väljer att träna. Regelbunden yoga korrigerar felställningar och obalanser i kroppen och kan ge lindring för en rad vanliga åkommor som muskelspänningar, ledbesvär, benskörhet, depression, stress, högt blodtryck, sömnlöshet, PMS- och klimakteriebesvär. Värk och spänningar i rygg, axlar, nacke och huvud blir avsevärt mindre och kan försvinna helt.

 

Yoga får oss också att må mycket bättre på insidan. Det är ett tillfälle att sakta ner och få distans till vårt stressfyllda sätt att leva. Medan kroppen får välbehövlig rörelse får sinnet mental avslappning. Yogan hjälper oss att koppla bort ”tänkandet”, kraven och alla måsten för att istället bara vara och uppleva. Och det vi får tillbaka är en skön känsla av både återhämtning och ny energi!

FORTSÄTT LÄSA OM YOGA

 

 Yoga har otroligt mycket att erbjuda. Yoga är ett sammanhållet system som hjälper oss att komma i harmoni med oss själva och omgivningen. Yogaövningar har effekt på både kropp och sinne, och handlar i grund och botten om balans. Denna gamla och holistiska disciplin kan omvandla både kropp och välmående med långsiktiga hälsofördelar. 

 

Yoga är träning som involverar och syresätter hela kroppen. Rörelserna stimulerar, stärker och balanserar kroppens olika system.

 

Läs mer

Yoga handlar inte om de perfekta poserna. Alla kroppar är olika och det är viktigt att respektera kroppens gränser.

 

Läs mer

I yoga läggs stor vikt vid att röra sig med medveten närvaro och i koordination med en lugn, kontrollerad andning.

 

Läs mer

De lugna, avslappnande yinyoga-övningarna är en form av passiv, vilande stretch där man stannar kvar i varje position i flera minuter.

 

Läs mer

Lugnare former av yoga är mycket avstressande och aktiverar kroppens system för läkning och återhämtning.

 

Läs mer

Kan lugn, mjuk yoga verkligen göra skillnad?  Läs om de positiva effekterna av lugn, mjuk och inkännande yoga.

 

Läs mer

070-477 93 67

info@yogaanda.se

Skummeslöv - Laholm

Copyright © 2017-2020  Yogaanda / Helen Andersson