Fördelar med mjuk yoga

Artiklar

FÖRDELAR MED MJUK YOGA

 

Tvärtemot vad många tror är yoga en väldigt bra träningsform om man är stel, otränad, har ont i ryggen eller lederna, är stressad och utbränd eller på något sätt tampas med en försvagad hälsa. Men kan mjuk och lugn yoga verkligen göra någon skillnad? Ja, faktiskt! Studier visar att just den lugna, mjuka yogan har sina särskilda fördelar.

 

Mindre skaderisk

Till att börja med så gör det lugna tempot att det är lättare att känna in sin kropp och att vara uppmärksam på sina gränser. Går man för fort och hårt framåt kanske man inte ”hinner” göra rörelserna rätt, vilket ökar risken att skada sig, t ex genom muskelsträckningar.

 

Minskar stress

Det har också visat sig att mjukare former av yoga är särskilt effektivt för att minska stress och lindra post-traumatiska symptom. Att ägna sig åt träning – inklusive yoga – där tävlingsinstinkten triggas igång leder i många fall till att stressnivån ökar, eftersom binjurarna börjar producera stresshormonet kortisol. Är man redan stressad eller utbränd, kan det här vara mer nedbrytande än uppbyggande. Det man behöver då är motion som snarare sänker stressnivån och hjälper huvud och kropp att varva ner.

 

Främjar viktminskning

En annan intressant sak är att stressfylld och prestationsinriktad träning kan försvåra viktminskning, om man nu önskar det. Det beror på att när produktionen av stresshormonet kortisol triggas igång tror kroppen att fara och hunger är på gång, vilket får den att hålla fast vid alla kalorierna och börjar lagra mat som fett för att skydda sig själv. Lugn, avstressande motion leder istället till att matsmältningen arbetar mer effektivt och att kroppen förbränner fler kalorier.

 

Så om du ägnar dig åt träning som gör att du bara känner dig mer stressad och jagad – tänk om! Hitta istället en annan form av motion som känns roligare och som ger dig en känsla av lugn och glädje inombords.

0704-77 93 67

info@yogaanda.se

 

Copyright © 2017-2018 Yogaanda / Helen Andersson